سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استاندارد سازی اتاق سرور

برای هر مکانی وجود تجهیزات برای افزایش امکانات موجود انجام می شود. اتاق سرور نیز باید دارای تجهیزات خاصی باشد تا بتوان آن را یک اتاق سرور استاندارد نامید. به طور کلی وجود تجهیزات اتاق سرور در زمان حال شاید تا حدی میزان دسترسی هکر ها را کوتاه نموده است.

به عبارت دیگر زمانی که خدمات آنلاین سازمان را به پرسنل فناوری اطلاعات آن سازمان محول می کنید شاهد حفظ و محرمانگی بیشتری برای اطلاعات سازمان خواهید بود.

حفظ حریم خصوصی برای اطلاعات یک سازمان بیش از هر چیز دیگری در سازمان اهمیت دارد. از این رو تجهیزات خدمات آنلاین از جمله سرور و امکانات آن نیز باید تدابیر مناسب راه اندازی گردد. برای روشن شدن موضوع مربوطه توجه شما را به برخی نکات جلب می نماییم.

وجود رک در اتاق سرور برای ایجاد تجهیزات اتاق سرور استاندارد بسیار مناسب است و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. زمانی که سازمان یا کسب و کار به رشد و توسعه می رسد اهمیت حضور رک در اتاق سرور بیش از قبل احساس می شود. این نیاز در کسب و کار های کوچک شاید زیاد ضرورت نداشته باشد.

اما در سازمان های بزرگ و توسعه یافته باید برای نظم و حفاظت از تجهیزات آن ها را در رک نگه داری کرد. به طور کلی رک از ورود گرد و غبار، مایعات، رطوبت، گرما یا هر عامل دیگری جلوگیری می کند. اما باید توجه کرد که در کنار رک، سیستم های cooling و سیستم های هوشمند را حتماً تعبیه نمایید.

  • استفاده از رک سرور در تمامی فصل هاست. به طور کلی رک سرور با واحد رک سنجیده می شود. هر رک دارای 75/1 اینچ یا 45/44 میلی متر ارتفاع است. برای یک سازمان به طور متوسط تعداد 1 تا 2 واحد سوئیچ شبکه وجود دارد. و با سایز رک دارای 1 تا 4 واحد هستند.
  • برای کاهش صدای سرور آن را ایزوله کنید. به طور کلی زمانی که سرور روشن است و مشغول به کار است صدا تولید می کند. توصیه می شود حتی اگر یک کسب و کار کوچک دارید حتماً سرور را در اتاق سرور داخل رک ایزوله کنید.

ایزوله کردن منجر به کاهش صدای تولید شده می شود. این کار برای آرامش بهتر کارمندان فناوری اطلاعات نیز مفید است. همچنین همین ایزوله کردن از سرقت های ناگهانی جلوگیری می کند زیرا با هر اقدامی سر و صدا به راحتی شنیده می شود.

  • کابل های شبکه و برق را در اتاق سرور مدیریت نمایید. تمامی اتصالات کابلی نیاز به مدیریت دارند. بهتر است در زمان اتصال کابل به دستگاه هایی مانند سوئیچ باید توسط بند های استاندارد کابلی آن را محکم کرده تا نظم آن به خوبی دیده شود.
  • بهتر است برای تمامی تجهیزات برچسب مناسب قرار دهید. برای چاپ برچسب توصیه می شود یک پرینتر لیبل طراحی کنید و برای تمامی تجهیزات برچسب تهیه کنید.

بهتر است برچسب با نام وسیله به همراه شماره IP موجود در شبکه نام گذاری شود. تجهیزات اتاق سرور و امکانات جانبی آن بهتر است برچسب گذاری شود. هر قطعه یا دستگاهی هم که در کل مجموعه اتاق سرور استفاده می شود را برچسب گذاری نمایید.

  • تنظیم میزان درجه حرارت در اتاق سرور نیز باید تحت کنترل دقیق باشد. این کنترل برای تهویه مناسب هوای اتاق سرور بسیار ضروری است. کنترل هوای مطبوع در اتاق سرور از بروز قطعی و خسارت جلوگیری می کند.